2009-10-27
 11:36:28

Helt bakom flötet?

Nu har jag äntligen haft den där rådgivningen med Swedbank. Margareta hade väldigt många förslag om bra placeringar som gav stor avkastning med relativt lite risk. Dock var kravet att man band upp pengarna på si och så många år och jag fick snällt förklara att det är jag inte intresserad av. Är man student och inte vet om man har jobb när man är nyutexaminerad så vill man gärna ha något att leva på. Vad hjälper det mig då om jag har pengar på banken som jag inte kan röra? Vad vi kom fram till är följande:

1. Ca hälften av sparpengarna är satta i ett framtidskonto med bättre ränta än det jag har nu. De är "bundna" ett år men jag har ett fritt uttag, vilket innebär att jag kan ta ut allt om jag vill.

2. Andra hälften av sparpengarna ligger kvar som tidigare, dvs jag kan föra över fram och tillbaka hur mycket jag vill mellan det sparkontot och mitt kortkonto.

3. Jag har tidigare haft en stående överföring på 200 kr till ett sparkonto som jag fick för mig att skaffa bara för att ha ett regelbundet sparande utöver det jag ändå lyckas spara på studiebidraget+lånet. Nu ska den här summan i stället sättas in på ett individuellt pensionssparande i någon typ av fond. Blir säkert bra, vad vet jag.

4. Swedbank har nu tagit över en del av mitt premiepensionsplacerande åt mig. De har en tjänst som är kostnadsfri fram tills dess att man fyller 30 och som innebär att de sköter en liten del av PPM åt en genom att placera i olika fonder. Det jag behövde göra var att välja hur stor risk jag vill ta just nu. Eftersom det är över 40 år tills jag går i pension så började jag med en rätt så hög risk, och ju närmare man kommer pensionen ju mer mattas risken av.

5. Har dessutom bytt ut de fonder som mamma och pappa har sparat åt mig sen jag var liten. Har tydligen haft en väldigt hög risk där tidigare då de bara bestått av aktier i Sverige och Europa. Numera ska jag ha någon fond som är spridd över hela världen och innehåller såväl aktier- som ränteplaceringar, dvs att risken minskar. Dock kommer denna att vara bunden på 5 år. Tog dessutom någon kapitalförsökring som underlättar ur beskattningssynpunkt vid eventuell försäljning av fonderna och vid en eventuell stor vinst.

Ja, det var väl vad vi kom fram till. Det är helt sjukt hur jag kan vara inne på mitt tredje år som ekonomistuderande och inte förstå allt hon pratade om. Är det inte precis sådant jag ska kunna vid det här laget?

Nu blir det plugg hela dagen, iaf i två timmar tills Tobias kommer hem från jobbet. Känner mig jätte konstig i kroppen idag. Huvudvärk, halsont och värk i hela kroppen gör att jag oroar mig för att bli sjuk. Det orkar jag inte med just nu. Hoppas det släpper under dagen så att jag kan träna i kväll. På programmet står löpning och styrka, och det kan man väl verkligen säga att jag behöver utan att överdriva för mycket.

Bye bye.




KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: