2009-09-18
 11:53:15

Weekend

Dålig uppdatering det sista, sorry. Vad har jag gjort sedan sist då? Hmm.. Jag var ju i Göteborg och kollade matchen mellan Heid och Kärra. Kärra vann överraskande med 2 bollar. Ska jag vara helt ärlig så tycker jag att Kärra är bättre än vad många tror och får man dra slutsatser efter en omgång så kan de mycket väl klara sig kvar, till och med gå till slutspel. De har en riktigt bra första 6:a och så länge de orkar så kan det gå långt, tyvärr är väl kanske inte bänken den bredaste så det gäller att de bästa får vara hela och att de har orken. Heid däremot anser jag vara totalt tvärtom. De har bra namn på pappret och blir tippade av experter att hamna på övre delen av serien, men jag tycker inte att de är bra. Det är en sak att ha bra namn i truppen, men så länge de inte kan förvalta det till något bättre och leverera, vilket de inte gjorde mot Kärra, så blir det tufft att hamna så högt upp i serien. Bara mina egna uppfattningar, dröjer ju tills mars 2010 innan vi vet hur det blir. En sak som är säker är att det finns många lag i serien som kan slå varandra. I stort sett alla utom Sävehof. Att de vann med 29-16 (tror jag det var) mot IVH Västerås är ett riktigt styrkebesked. Tydligen hade Västerås målvakt storspelat första halvlek och räddat det ena friläget efter det andra. Med andra ord så var alltså Sävehof ännu mer överlägset än vad siffrorna visar. Riktigt starkt gjort för Västerås är, om man jämför med alla andra lag i serien borträknat Sävehof, ett väldigt bra lag.

Det sattes även ett målrekord för elitserien under gårdagskvällen. Skuru körde över nykomlingen Rimbo med typ 40 bollar. 54 mål stannade Skurus målskörd på. Femtiofyra jäkla mål. Stackars Rimbo, Hej och välkomna till elitserien liksom. Tydligen skadade sig en av Rimbos bästa spelare (Malin Söderlund) också, hoppas det inte är allvarligt för då blir det ännu tuffare för nykomlingen från Uppland.

Lugi vann Skånederbyt mot Eslöv och det var väl ganska så väntat. Lugi är tippade topp 3 av de flesta så kallade experter, och kan de motsvara förväntningarna de har på sig med tanke på namnen i truppen så kommer de säkert kunna utmana Skövde om platsen som 2:a i Sverige. Inte en helt omöjlig uppgift för laget från Lund.

Skövde vann borta mot Spårvägen efter att ha legat under i paus med ett par bollar. Det är väl det som kallas att vara rutinerad, att helt enkelt klarar av att vända matcher och hinna gå om lagom till slutsignalen går. Tydligen var det i stort sett Angelica Wallén som själv avgjorde för Skövdes del. Hon gjorde nämligen 5 mål på 10 min i andra halvlek. Skövde är luriga. De har inga direkt jätte stjärnor, förutom Wallén och möjligtvis Anna Larsson, men när de väl vill så spelar de som ett lag och kör kollektivt över motståndaren. Att de dessutom gör det med en publikfriande handboll är enormt kul.

Då så, sist men inte minst så har vi kommit till elitseriepremiären som spelades här i Agnebergshallen igår. Finns väl inte så mycket mer att säga än att Kropps gjorde vad man skulle och att Önnered får det svårt i år. Jenny och Elin inledde som vanligt med ett riktigt bra samarbete. När försvararna stod kvar så stänkte Jenny in bollen själv, och när försvararen gick ut serverade hon Elin som satte i stort sett allt. Igår var Elin som Mr Säkerheten själv, Lucky Luke. När Önnered senare gick ut och punktade Jenny så tog alla andra ute på planen ansvar. Inte minst visar en jämnare målfördelning att vi har bredare trupp i år och att vi inte står och faller på 1 eller 2 spelare. Sandra, Jenny och Sofia gjorde tex 5 mål var, Elin gjorde 7 och Madde samt Frida gjorde 3 vardera. Lägg även till att Malin i målet gjorde en väldigt bra match med många spektakulära räddningar. Snacka om bra elitseriedebut. Önnered kommer som sagt få det svårt i år, laget har precis som Kärra en bra första 6:a men igår räckte inte ens den till. Det var när tränaren satte in i stort sett bara 92:or på planen som de spelade som bäst. Ingen tvekan om att dessa tjejer kommer att gå riktigt långt i junior-SM den här säsongen.

Om vi ska avsluta handbollsdelen av det här inlägget nu då. Förutom att ha tränat i veckan och kollat på handboll så har jag varit i skolan. Börjar faktiskt tycka att beskattningsrätt är rätt intressant och kanske inte alls svårt som jag först trodde. Nog för att det är svårt alltså, det är en sjuhelsikes massa lagar att ta hänsyn till hela tiden. För övrigt så kommer den här tentan se lite annorlunda ut än vad jag är van vid. Man får nämligen ha med sig precis vad man vill som hjälpmedel. Ja, ni läste rätt. Man får ha med sig kurslitteraturen, gamla tentor, övningsbok med lösningar, anteckaningar. Ja, you name it. Med tanke på detta så lär ju tentan vara antingen hur svår som helst, eller hur lätt som helst. Återstår att se.

Nä, nu ska jag ta tag i städning och tvätt här hemma. Har 2 timmar på mig, sen ska jag möta Tobias när han kommer från jobbet för att handla. Ikväll ska jag spela match med b-laget mot Torslanda. Ska bli himla kul och idag har jag gett mig fan på att kriga, våga och kämpa mer än vad jag brukar. Det är på tiden om jag ska kunna avancera från b- till a-laget innan den här säsongen är slut. Så nu är det på med krigarögonen och peppmusik på Spotify hela dagen. Min absoluta favoritlåt som får igång mig är helt klart Linkin Park - Leave out all the rest.

Sayonara.



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: