2010-11-27
 20:15:53

Julbestyr

Insåg för en stund sen att jag har haft så fullt upp idag att jag har glömt bort att äta. Satte genast i mig en liten baguette och har inte ätit mer än den och en french hotdog till frukost på IKEA. Bra där Malin. näringsrik dag. Ska hämta Tobias om en stund så vi får väl plocka upp något ätbart på vägen. Dock inget onyttigt som pizza eller hamburgare, har redan ätit en kebabrulle och McDonalds den här veckan. Är lite sugen på thaimat, får se vad Tobias tänkt sig.

Började alltså med IKEA i morse där jag inhandlade lite julblommor, kakformar och, julen till ära, röda sängkläder. Måste bara komma ihåg att påminna T om att tvätta de för sig själva första gångerna. Tror inte han tänker på det själv, och jag har en svag känsla av att de färgar av sig rätt rejält. Gick vidare till Jula och inhandlade en ny, större plastgran. Katterna lär ju fullkomligt älska klättringsmöjligheterna, btw. Därav plastgran och inte en riktig gran som barrar överallt. Ska faktiskt bryta en av julens oskrivna lagar och klä granen redan i morgon. Jag gillar julkänslan den ger och vill gärna ha den längre än några dagar över julen, så jag trotsar the big no-no. Är dock osäker på om jag har en ljusslinga att ha i eller inte, annars blir det till att köpa en i morgon. Efter Jula besökte jag Willys och det var faktiskt väldigt lite folk. Fick handlat alla ingredienser, och lite därtill, till allt som skulle bakas under dagen. Hämtade även ut mitt paket från H&M. Allt passade men jag är lite osäker på två klänningar, blir nog så att jag skickar tillbaka dem. Hoppas även på att skjortan och tröjan jag beställde till Tobias passar.

Väl hemma började jag med degen till lussekatterna. Glömde såväl saffranet som sockret, kom på det först efter jag knådat klart degen. Kan tala om för er att det var aningen kämpigt att knäda i det i resten av degen, men jag lyckades hyffsat bra ändå. Medans degen jäste bakade jag puffkola för första gången (bild nedan). Helt sanslöst gott, lär baka både en och två satser till av den innan jul. Vill dock poängtera att allt inte ska ätas upp av mig, jag är mer inne på spåret att bjuda allt och alla. Därefter var det dags för själva utbakningen av lussekatterna. De blev inte speciellt vackra (okej, det var första gången jag bakade dem) och bättre blev det ju inte av att katterna gick på plåten där lussekatterna låg och jäste en andra gång under handduk. Ett par stycken blev platta, men vad fasen, de ska ju ändå ätas upp. Gjorde under tiden ett nytt julgodis, nämligen fudge med blockchoklad och skumtomtar i. Sjukt goda blev dem, lätt den godaste fudgen jag ätit (nej, jag är inte subjektiv). In med lussekatterna i ugnen och sen orkade jag faktiskt inte mer. Sparade femminuterskolan och farmorskolan tills i morgon.



Har även städat och bäddat rent med nya sänkläderna. Finns det någon goare känsla än att lägga sig i helt nybäddad säng? Tror inte det va.

Förresten, matchen igår. Vi slog de jäklarna. 22-17 blev slutresultatet och som siffrorna visar var vi inte riktigt på topp framåt (dock inte dåliga för den saken skull) men bakåt var vi riktigt bra. För egen del gick det väl sådär framåt som bakåt. Kastade bort några bollar och släppte ett par skitskott förbi mig som jag borde ha blockat. Ser till att ta igen det nästa match. Då ska vi jäklarimig slå serieledarna Helsingborg borta. Spelar vi som igår är det fullt möjligt.

I morgon väntar tvätt och en tur till A6 igen. Glömde ju givetvis hämta ut mina linser när jag väl var där, och eftersom jag har fått använda en trasig lins det sista är jag i stort behov av ett nytt par. Kanske blir det lite julpyssel med Linda och Bea också, får kolla upp det under kvällen. Ska även laga tacos till middag, har varit så jäkla sugen på det sista veckan.

Har en sak kvar att göra idag innan jag är klar med allt, och det är månadens tristaste sak; betala räkningar. Som tur är har vi väldigt få den här månaden, vilket ju är skönt när julklapparna ska inhandlas.

På återseende.



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: