2010-09-05
 17:35:01

Chokladdröm


Har precis bakat för allra första gången här i Jönköping. Var ju tvungen att se vad ugnen går för. Den (typ 30 år) gamla i Uddevalla klarade inte riktigt av det där med bakverk. Kladdkakorna blev aldrig kladdiga hur jag än gjorde, så därav idén att testa just kladdkaka idag. Om den blev god? OM DEN BELV GOD? Hell yeah. Godaste kladdkakan jag någonsin ätit, skulle jag tro. Här är receptet:


Ingredienser
2 ägg
2,5 dl socker
4 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
100 g smör
1 dl mjöl
1/2 tsk salt


- Sätt ugnen på 175 grader

- Smält smöret

- Vispa ägg och socker tills det blir poröst

- Blanda samman, typ vänd ner, resten av ingredienserna. Vispa inte, då blir den torr!

- Häll smeten i en brödad form

- Grädda i 15-20 minuter. Ju mindre, ju kladdigare.

- Låt svalna och servera med grädde eller glass. Eller ingenting alls.

Nu beger jag mig strax ut på en timlång promenad. Kladdkakan gav sådan ångest så jag måste röra på mig. Kanske rentav testar att jogga lite om halsen klarar av det. Plus till oerhört lata mig. Hoppas jag inte går vilse, gör nog bäst i att hålla mig till den enda vägen jag kan här än så länge. Förbi jobbet, mot Idrottshallen och tillbaka. Går det för fort får jag väl ta två varv helt enkelt.



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: